Leadsgenerering og markedsføring

Effektiv leadsgenerering medfører en rekke gevinster til bedriften, og er spesielt viktig i B2B-markedsføring og for nyoppstartede virksomheter. Men hva er leadsgenerering, og hvordan kan din bedrift effektivt generere leads av høy kvalitet?

Kundeoppfølging med CRMOffice

Hva er et lead og hva betyr leadsgenerering?

Kort sagt er et lead en potensiell kunde. Leadsgenerering handler dermed om å fange opp og tiltrekke fremmede som har vist interesse i virksomheten, for så å gjennom effektiv kundeoppfølging konvertere dem til en kunde.

Hva som defineres som et lead varierer, men kan blant annet være:

  • De har lagt igjen kontaktinformasjon
  • De har besøkt nettstedet ditt et visst antall ganger
  • De har respondert på e-postmarkedsføringen din
  • De har bekreftet sin interesse per telefondialog

Vi skiller mellom leads og prospekter. Leads defineres gjerne som alle potensielle kunder du har informasjon om, mens prospekter er de leadsene som også er interessante for din bedrift.

Det er også vanlig å skille mellom markedslead (Marketing Qualified Lead) og salgslead (Sales Qualified Lead).

Førstnevnte (MQL) er noen som har vist interesse i din bedrift, og dermed antageligvis er mer åpne for å motta tilbud. Sistnevnte (SQL) har kommet ett steg lenger ned i kjøpstrakten, de kjenner bedre til din virksomhet og det du kan tilby, og er sannsynligvis mer mottakelig for et salgsbudskap.

Kundeoppfølging med CRMOffice

Hvorfor er leadsgenerering viktig?

Den viktigste årsaken til å jobbe med generering av leads er for å skaffe flere kunder. Spesielt for mange B2B-selskaper og nyoppstartede virksomheter er det viktig å ha en god strategi for dette.

Men det følger også andre gevinster med leadsgenerering, blant annet:

Effektiv salgsprosess

  • Leads har allerede vist en interesse for din bedrift. Ved at markedsavdelingen varmer opp disse leadsene slik at de blir klare til å kjøpe, vil salgsprosessen bli mer effektiv.

Fornøyde kunder

  • Kunder er forskjellige. Ved effektiv kundeoppfølging kan du tilpasse kommunikasjonen etter kunden, er sjansen større for at kunden oppfatter din bedrift som hjelpsom fremfor masete og “spammete”.

Økt konvertering

  • Ved å prioritere tid og ressurser til å varme opp leads som er relevante for din bedrift, øker sjansen for at kunden velger dine tjenester.
Kundeoppfølging med CRMOffice

Hvordan generere leads av høy kvalitet?

Den enkleste og mest effektive måten å generere leads med høy kvalitet er ved bruk av et CRM-verktøy.

Alle kunder har forskjellige behov. For å vite hva de vil ha og hvordan nå dem med det du tilbyr, er du derfor nødt til å kjenne dem godt.

Gode CRM-løsninger er geniale salgsverktøy som gjør det enklere å skreddersy markedsføringen mot spesifikke mottakere. Blant annet kan du filtrere bedriftene basert på:

  • Navn
  • Bransje
  • Antall ansatte
  • Økonomi
  • Geografisk område
  • Nylig aktivitet som hvilke lenker de har klikket på og artikler de har lest

Med et verktøy som CRMOffice får du i tillegg til informasjon om kundene dine, oppdatert informasjon om alle bedriftene som ikke er kundene dine enda. På den måten får du god oversikt over alle potensielle kunder og hvem du ønsker å generere leads fra.

Kundeoppfølging med CRMOffice

Leadsgenerering gjennom målrettet e-postmarkedsføring

Den kanskje aller mest effektive måten å jobbe med leads på, er gjennom bruk av målrettet e-postmarkedsføring. I arbeidet med utforming av e-post til markedsføring bør du også tenke på følgende:

Premiuminnhold (tilbud)

  • Kom med et fristende og eksklusivt tilbud til kunden, for eksempel en gratis prøve.
  • Call to Action (CTA)
  • Oppfordre kunder til handling ved hjelp av CTA, en kort tekst eller knapp som leder kunden direkte til en landingsside.

Gode landingssider

  • Sørg for at lenkene som legges inn i e-postene leder til gode landingssider med informasjon som gir verdi til kunden.

Strategisk plasserte skjemaer

  • Sørg for at det ligger et skjema på landingssiden, slik at kunden kan legge igjen detaljer som navn, e-post og telefonnummer.

Gode CRM-systemer sørger for relevante utsendelser som vil øke sannsynligheten for kundetilfredshet og lojalitet, og legger til rette for økt omsetning.

I kundedatabasen er det enkelt å sortere og filtrere på både egne kunder og andre bedrifter med over 50 forskjellige søkemuligheter. Med andre ord får du alt du trenger for å lage utvalgslister og kommunisere effektivt med målgruppen.

Da gjenstår det bare å lage målrettede utsendelser eller ringe for å opprette den første grunnleggende kundekontakten.

Software Norge AS
Org.nr: 973 052 020